Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Λάρισας, είναι ίσως το σημαντικότερο πρόβλημα της πόλης, η λύση του οποίου θα βελτιώσει δραστικά τη ζωή όλων των κατοίκων της. Οι συζητήσεις που έχουν γίνει επί του θέματος είναι πολλές και ποικίλης σοβαρότητας.
Υπήρξαν προτάσεις αστείες και θνησιγενείς (τύπου τραμ), που προσέβλεπαν σε φτηνό εντυπωσιασμό, προς άγρα της ψήφου των αφελών, που δυστυχώς δεν εκλείπουν ποτέ από την κοινωνία.
Γίνανε πολλές, αποτυχημένες αλχημείες, (π.χ. το parking της πλατείας Λαού), στη λανθασμένη λογική της συγκεντροποίησης των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης, που μάλλον δυσκόλεψαν ακόμη περισσότερο τη ζωή, αλλά και την τσέπη των Λαρισαίων, χωρίς βέβαια να δώσουν λύση στο πρόβλημα.
Τέλος υπήρξαν και προτάσεις σοβαρές, προϊόντα επιστημονικών μελετών, που όμως είτε κρίθηκαν ακατάλληλες για την ιδιαιτερότητα της Λάρισας, είτε δεν επιλέχτηκαν λόγω υψηλού οικονομικού κόστους.
Ζώντας μέσα σ’ αυτή την πόλη και προβληματιζόμενος για το μέλλον της, έκανα ορισμένες παρατηρήσεις που με οδήγησαν σε κάποια συμπεράσματα, τα οποία θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας.
Παρατήρησα ότι υπάρχει ένας συγκεντρωτισμός κοινωνικών δραστηριοτήτων στο κέντρο της πόλης, οι σημαντικότερες των οποίων κατατάσσονται σε 3 μεγάλες κατηγορίες:
α) οι κρατικές υπηρεσίες (Δημαρχείο, Νομαρχία, Δικαστήρια, εφορείες, ασφαλιστικά ιδρύματα, ταμεία, κτλ), καθώς επίσης και οι παρελκόμενες προς αυτές ιδιωτικές υπηρεσίες (δικηγορικά γραφεία, λογιστικά γραφεία, τράπεζες, ιδιωτικά ιατρεία κτλ),
β) η αγορά, που περιλαμβάνει τα εμπορικά καταστήματα,
και γ) η διασκέδαση και η αναψυχή, που περιλαμβάνει καφετερίες, μπαράκια, ταβέρνες, ουζερί, καθώς επίσης και τις λιγοστές, δυστυχώς, πλατείες και πάρκα.
Μια δεύτερη παρατήρηση, έχει να κάνει με τη γεωγραφική θέση της Λάρισας. Χωροθετημένη στη μέση του θεσσαλικού κάμπου, της δίνει τη δυνατότητα επέκτασης προς κάθε μεριά του ορίζοντα, και άφθονο χώρο για άνετο πολεοδομικό σχεδιασμό. (Αλήθεια, πόσο υπερήφανους μας κάνει το χάλι της νεοσύστατης συνοικίας της Νέας Πολιτείας, όπου χαράχτηκαν συνοικιακοί δρόμοι τόσο στενοί, ώστε με δυσκολία χωράνε να περάσουν δύο αυτοκίνητα ταυτόχρονα; Επιτρέπονται τέτοια «πολεοδομικά εγκλήματα» στον 21ο αιώνα;)
Οδηγούμενος από τις προαναφερόμενες παρατηρήσεις και αναλύσεις, σκέφτηκα ότι μια μεγάλη ανακούφιση του κυκλοφοριακού της Λάρισας θα ήταν η αποκέντρωση όλων των κρατικών (και κατά συνέπεια και πολλών ιδιωτικών) υπηρεσιών.
Η ιδέα της αποκέντρωσης των υπηρεσιών δεν είναι καινούρια. Αναφέρθηκε και στο παρελθόν αρκετές φορές από πολλούς, χωρίς όμως να δοκιμαστεί ουσιαστικά στην πράξη, αλλά νομίζω, και χωρίς να εννοήθηκε στο μέτρο και στο βάθος που την εννοώ εγώ.
Εδώ ο λόγος γίνεται, για τη δημιουργία ενός «Διοικητικού Πάρκου», έξω από τον ιστό της πόλης, σε μια έκταση λίγων εκατοντάδων στρεμμάτων, όπου θα εγκατασταθούν όλες οι κρατικές υπηρεσίες.
Τα πλεονεκτήματα που προκύπτουν από αυτή την ιδέα είναι σημαντικά:
· Ο πολίτης θα βρίσκει όλες τις υπηρεσίες συγκεντρωμένες σε έναν χώρο, αποφεύγοντας τις άσκοπες μετακινήσεις και επομένως θα κερδίζει πολύτιμο χρόνο.
· Ο χώρος θα είναι προσβάσιμος και από την πόλη και από την επαρχία με κατάλληλες οδικές διασυνδέσεις. Θα δημιουργηθεί πυκνό δίκτυο αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών, ενώ θα υπάρχει και άφθονος χώρος parking, για όσους έρχονται με τα αυτοκίνητά τους.
· Ο καινούριος σχεδιασμός των κτηρίων, θα είναι πιο λειτουργικός και θα καλύπτει καλύτερα τις ανάγκες των υπηρεσιών, βελτιώνοντας ταυτόχρονα, και τις συνθήκες εργασίας των υπαλλήλων.
· Ο μοντέρνος σχεδιασμός των κτηρίων, μπορεί να προσφέρει καλύτερη δυνατότητα πρόσβασης στους πολίτες με ειδικές ανάγκες, κάτι που λείπει παντελώς σήμερα από τις δημόσιες υπηρεσίες.
· Πέρα από τη λειτουργικότητα των κτηρίων, ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός του Διοικητικού Πάρκου, επιτρέπει τη δημιουργία καλαίσθητων κατασκευών, που να αποτελούν ένα αρχιτεκτονικό στολίδι για την περιοχή και να δένουν αρμονικά με το περιβάλλον.
Από οικονομικής άποψης:
· Μπορούν να εξοικονομηθούν πόροι, από τα ενοίκια που δεν θα πληρώνουν πλέον οι υπηρεσίες που στεγάζονται σε ξένα κτήρια, καθώς επίσης και από την ενοικίαση των κτηρίων ιδιοκτησίας του κράτους, που φιλοξενούσαν μέχρι τότε κρατικές υπηρεσίες και που θα απελευθερωθούν με την μετεγκατάσταση.
· Η περιοχή όπου θα εγκατασταθεί το διοικητικό πάρκο, θα πάρει ιδιαίτερα υψηλή υπεραξία, και επομένως θα υπάρχει όφελος από τη πώληση οικοπέδων σε κατασκευαστικές εταιρείες, που θα φτιάξουν γραφεία για της ιδιωτικές υπηρεσίες, που θα θέλουν να μετεγκατασταθούν κι αυτές στην περιοχή.
· Βέβαια, ένα πρωτοποριακό και μεγαλόπνοο, σαν κι αυτό, σχέδιο, θα ενισχυθεί οικονομικά και μέσα από τα κοινοτικά πλαίσια στήριξης για την υλοποίησή του.
· Η μετεγκατάσταση των υπηρεσιών μπορεί να γίνεται σταδιακά, γεγονός που διευκολύνει τις πιο δυσκίνητες και γραφειοκρατικές διαδικασίες του κράτους.
Νομίζω ότι με αυτόν τον πρωτοποριακό τρόπο, το κέντρο της πόλης θα αποσυμφορηθεί δραστικά και θα γίνει πιο ανθρώπινο, καθώς θα καλύπτει μόνο τις αγοραστικές ανάγκες και τις ανάγκες αναψυχής των πολιτών. Σε συνδυασμό με την εφαρμογή και άλλων μέτρων και ρυθμίσεων, νομίζω ότι το κυκλοφοριακό θα αμβλυνθεί και θα καταστεί η Λάρισα, πόλη αξιοβίωτη.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου